thematisch werken
In de groepen 1/2 wordt er de gehele dag thematisch gewerkt en dit betekent dat de vakken niet op zichzelf staan, maar verbonden zijn aan een thema. Denkt u bijvoorbeeld aan de volgende thema’s die aan bod komen: gezondheid, bouwen, de seizoenen, vervoer, dierentuin.

Voor de kleuters is er een verteltafel met speelmateriaal en poppetjes passend bij het thema. Zo kunnen ze hiermee zelf een verhaal in het thema spelen. Vaak sluiten de materialen aan bij een verhaal dat in de klas verteld is. Het naspelen draagt bij aan de uitbreiding van de woordenschat.

Door aan te sluiten bij de belevingswereld van het jonge kind leren ze de wereld om zich heen steeds beter te begrijpen. Onze methode 4xwijzer (wereldoriëntatie) gebruiken wij voor de groepen 1 tot en met 8. Ook deze methode maakt gebruik van thema's.

In ons thematisch werken vinden we het belangrijk dat de kinderen keuzevrijheid hebben. Zo werken we zowel bij de kleuters als in de hogere groepen met keuzeborden en kieskaarten. Hierop staan verschillende opdrachten binnen het thema. De opdrachten hebben allemaal verschillende invalshoeken, bijvoorbeeld individueel of samen, gericht op muziek, schrijven of creatief.