leerlingenzorg
Op onze school vinden we het belangrijk om passend onderwijs te bieden. U leest hier hoe dat er op onze school uitziet. Wilt u meer weten dan verwijzen we naar onze schoolgids en het SOP (link maken voor SOP)

In de klas
In de klas krijgen de leerlingen les op drie niveaus. Er is een basisinstructie die wij afstemmen op het grootse deel van de groep. Daarnaast is er een extra instructie met vaak ook ander werk voor de kinderen die wat meer moeite hebben met dat vak. Voor de kinderen die juist wat meer aankunnen is er pluswerk.

Hulp buiten de klas
Het kan zijn dat uw kind meer nodig heeft. Het heeft ondanks de extra instructie in de klas nog moeite heeft met leerstof. Of de plusstof in de klas biedt niet genoeg uitdaging. Ook bij gedrag of voor de emotionele ontwikkeling kan een kind extra ondersteuning nodig hebben. Hier komt de intern begeleider om de hoek. Zij zorgt ervoor dat leerkrachten en ondersteuners samen goed naar de leerling kijken en bepalen welke doelen belangrijk zijn en hoe hieraan gewerkt kan worden. De leraarondersteuners en onderwijsassistent werken buiten of in de klas met deze leerlingen aan hun doelen. Zo krijgen ze extra aandacht in een klein groepje en soms één-op-één begeleiding.
De Pittige torens is er speciaal voor de leerlingen die meer aan kunnen. Onze school heeft een specialist meer- en hoogbegaafdheid. Sommige kinderen werken met de pittige plustorens bij ons op school om d.m.v andere projecten de kinderen verder uit te dagen. Ook hebben we de Geo-klas, waarin we voltijd HB- onderwijs aanbieden.
Als ouder wordt u geïnformeerd over deze extra hulp. Tijdens oudergesprekken vertelt de leerkracht u over de voortgang. Als het nodig is wordt er een extra afspraak gemaakt. U kunt zelf natuurlijk ook altijd een afspraak maken bij de leerkracht.

Externe deskundigen
Als bovenstaande hulp niet genoeg is, wordt de intern begeleider intensiever betrokken. U wordt als ouder meegenomen in de stappen die nodig zin om uw kind verder te helpen en passend onderwijs te bieden. Vaak wordt er dan een externe deskundige betrokken. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld het wijkteam, de GGD, de kinderfysiotherapeut, RT-specialisten, dyslexie behandelaars, gedragsspecialisten of een deskundige van ons expertisecentrum ’t PAST.

Ontwikkeling groep en leerlingen
Onze leerkrachten volgen de ontwikkelingen van hun groep nauwkeurig. Om hen hierbij te helpen en een goed beeld van de ontwikkeling op schoolniveau te krijgen werken we met groepsanalyses. Voor elke groep is er een document waarin dagelijks observaties en metingen staan gericht op de leerdoelen van die dag. In ons administratiesysteem houden we goed bij wat de belemmerende en stimulerende factoren zijn voor het leren van uw kind.  Twee keer per jaar beschrijft de leerkracht het niveau van de groep in de monitor, hierin staan doelen en welke aanpak wel/niet werkt. Dit wordt beschreven voor spelling, rekenen, lezen, begrijpend lezen en de sociaal emotionele ontwikkeling. De monitor wordt besproken met de teamleider onderwijs en in het team. Zo wordt ons onderwijs steeds beter.